כיצד להגדיל את רשימת התפוצה?
רשימת התפוצה הינה חלק חשוב בתהליך הדיוור האלקטרוני. מיותר לציין שככל שהרשימה גדולה יותר כך טוב יותר, ואכן – רשימה גדולה יותר היא אחת מהמטרות של הארגונים המדוורים, אך גם כאן לא רק הכמות קובעת – אלא גם איכותם של רשומות הנמענים.
כמובן שתהליך איסוף כתובות אינו כולל רק טופס הרשמה באתר האינטרנט, אלא איסוף ידני או ממוחשב במספר נקודות ממשק של הארגון עם קהל היעד, במאמר זה נתרכז באופן טבעי בנושא רישום באמצעות האתר.
המוטיבציה של הנמען
השאלה הראשונה שצריכה להישאל היא – מהן התועלות אותן שאנחנו יכולים לספק לנמען שנרשם למאגר? איזה ערך מוסף יקבל מי שמוכן לחשוף את כתובת הדואר האלקטרוני שלו – ולהפקיד אותה בידינו – ועוד בימים של תופעה נפוצה של דואר זבל (SPAM)?
התשובה יכולה לכלול חומר מקצועי חשוב/מעניין (לא בהכרח חשוב ומעניין…), הצעות שיווקיות קוסמות או אפילו תוכן משעשע ומרענן.
דבר אחד חשוב לזכור – ככל שעוברים הימים ויותר "זבלנים" מפציצים את תיבות הדואר האלקטרוני שלנו בדואר זבל – קשה יותר לגרום לנמענים למסור את כתובתם האלקטרונית.
התשובה יכולה לכלול חומר מקצועי חשוב/מעניין (לא בהכרח חשוב ומעניין…), הצעות שיווקיות קוסמות או אפילו תוכן משעשע ומרענן.
דבר אחד חשוב לזכור – ככל שעוברים הימים ויותר "זבלנים" מפציצים את תיבות הדואר האלקטרוני שלנו בדואר זבל – קשה יותר לגרום לנמענים למסור את כתובתם האלקטרונית.
תכנון טופס הרשמה
כבר בתהליך תכנון תהליך הדיוור האלקטרוני, יש לעצב את המבנה הכללי של רשימת התפוצה שתיאסף, בשלב זה נדרשות תשובות למספר שאלות טכניות ועקרוניות:
– איזה מידע אנחנו רוצים לקבל – אילו שדות נכלול בטופס ההרשמה.
– אילו שדות יהיו שדות חובה: יותר שדות חובה – ירתיעו נרשמים, מאידך – רצוי שהמאגר יכיל מידע רב יותר על הנמענים.
– מהי רמת הפירוט – לדוגמה: האם שדה הכתובת יהיה יחיד או שמספר שדות (רחוב, מספר, עיר וכו') יגדירו "כתובת".
– האם תהיינה אפשרויות בחירה בטופס – לדוגמה – רשימת ערים בשדה "עיר".
– איזה מידע אנחנו רוצים לקבל – אילו שדות נכלול בטופס ההרשמה.
– אילו שדות יהיו שדות חובה: יותר שדות חובה – ירתיעו נרשמים, מאידך – רצוי שהמאגר יכיל מידע רב יותר על הנמענים.
– מהי רמת הפירוט – לדוגמה: האם שדה הכתובת יהיה יחיד או שמספר שדות (רחוב, מספר, עיר וכו') יגדירו "כתובת".
– האם תהיינה אפשרויות בחירה בטופס – לדוגמה – רשימת ערים בשדה "עיר".
הצבת טופס הרשמה באתר האינטרנט
מומלץ מאוד להציב את טופס ההרשמה או לפחות את את שדה "כתובת הדואר האלקטרוני" בעמוד הבית ובמקום בולט. "טרטור" הגולש לעמודים פנימיים (עמוד מועדון הלקוחות, עמוד יצירת קשר וכו') על מנת להרשם – מפחית את שיעורי ההרשמה לניוזלטר במידה ניכרת.
– מומלץ להציב ליד טופס ההרשמה קישור ל – "הצהרת פרטיות" שתכלול את התחייבות הארגון שלא להעביר או לעשות שימוש לא לגיטימי במידע של הגולש.
– ניתן להוסיף ארכיון ניוזלטרים (באם מדובר בהרשמה לצורך קבלת ניוזלטרים) וכך לאפשר לגולש להתרשם מהתכנים ומאופיים.
– לא יזיקו 2-3 שורות שיסבירו את התועלות הצפויות לגולש באם ירשם לרשימת התפוצה – מהם התכנים שיקבל וכו'.
– שימוש ב-Double Opt In יכול להפחית את מספר הנרשמים אך בוודאי יעלה את "רמת" המאגר.
– מומלץ להציב ליד טופס ההרשמה קישור ל – "הצהרת פרטיות" שתכלול את התחייבות הארגון שלא להעביר או לעשות שימוש לא לגיטימי במידע של הגולש.
– ניתן להוסיף ארכיון ניוזלטרים (באם מדובר בהרשמה לצורך קבלת ניוזלטרים) וכך לאפשר לגולש להתרשם מהתכנים ומאופיים.
– לא יזיקו 2-3 שורות שיסבירו את התועלות הצפויות לגולש באם ירשם לרשימת התפוצה – מהם התכנים שיקבל וכו'.
– שימוש ב-Double Opt In יכול להפחית את מספר הנרשמים אך בוודאי יעלה את "רמת" המאגר.
דרכים נוספות להגדלת רשימת התפוצה
– שיווק ויראלי – מי לא מכיר את הפרסומות המשעשעות, מכתבי השרשרת ואת אותם מסרים שעוברים מחבר לחבר ("כי זה בטח יעניין אותם"). אם נרצה להשתמש בשיטה זו להגדלת רשימת התפוצה, נצטרך להתאמץ מאוד להיות יצירתיים, כדי לגרום לנמענים להעביר את המסרים ואת האפשרות להרשם לרשימה – לחבריהם. מלבד זאת, תכנים מעניינים ומועילים בדיוורים שאנחנו מבצעים – וודאי יעודדו נמענים להעביר את המסרים לחבריהם גם ללא עידוד מצידנו.
– פניית לקוחות – יש ארגונים שנוהגים להוסיף כל נמען שפנה בבקשה לקבלת פרטים נוספים באמצעות האתר, לרשימת התפוצה.
– בכל אינטראקציה שיווקית של הארגון – מומלץ גם להפנות לאתר האינטרנט ואולי אף לעודד הרשמה למאגר.
– שת"פ – ניתן לבצע שיתופי פעולה עם ארגונים לא מתחרים המבצעים דיווריים אלקטרוניים לקהל יעד דומה ולהציע לו כחלר מהדיוור – להצטרף לרשימת התפוצה של הארגון השני. כמובן שיש לבצע זאת בעדינות וברגישות.
– Affiliate – ניתן לתגמל עבור הפניות של נמענים להרשמה לניוזלטר.
חשוב שוב להדגיש כי נושא איסוף ועדכון כתובות הדואר האלקטרוני צריכים להיות חלק מכל מגע של הארגון עם אנשי הקשר שלו.
– פניית לקוחות – יש ארגונים שנוהגים להוסיף כל נמען שפנה בבקשה לקבלת פרטים נוספים באמצעות האתר, לרשימת התפוצה.
– בכל אינטראקציה שיווקית של הארגון – מומלץ גם להפנות לאתר האינטרנט ואולי אף לעודד הרשמה למאגר.
– שת"פ – ניתן לבצע שיתופי פעולה עם ארגונים לא מתחרים המבצעים דיווריים אלקטרוניים לקהל יעד דומה ולהציע לו כחלר מהדיוור – להצטרף לרשימת התפוצה של הארגון השני. כמובן שיש לבצע זאת בעדינות וברגישות.
– Affiliate – ניתן לתגמל עבור הפניות של נמענים להרשמה לניוזלטר.
חשוב שוב להדגיש כי נושא איסוף ועדכון כתובות הדואר האלקטרוני צריכים להיות חלק מכל מגע של הארגון עם אנשי הקשר שלו.
לא לשכוח – קל מאוד לבצע דיוור אלקטרוני – לא קל להצליח בדיוור אלקטרוני!