חברת Meta העולמית הכריזה לאחרונה שתאפשר לעסקים שימוש נרחב יותר באפליקציית WhatsApp Business ותאפשר שליחה של תכנים שיווקיים.
לא קשה להבין שמדובר בהזדמנות עסקית גדולה – לתקשר באופן ישיר עם לקוחותיכם בערוץ התקשורת הפופולרי בעולם, בו תשומת הלב שלהם נתונה כמעט באופן רציף.
אך לפני שקופצים למים חשוב להבין את הכללים יותר לעומק כדי שהאפקטיביות השיווקית תהיה מירבית ומאידך – לא להסתכן בחסימת חשבון השליחה.
האם WhatsApp הולך להחליף את הניוזלטרים וה SMS?
(ספוילר: עדיין לא, וזה לא הולך לקרות בקרוב)
ברור לכולנו שאין תחליף לתקשורת ישירה ואישית בין העסק שלכם לבין הלקוחות והלידים.
הפצות המיילים (ניוזלטר) והודעות ה SMS היו והינם הערוצים הפופולריים והאפקטיביים ביותר, אך בשנים האחרונות הורגשה ירידה באפקטיביות של כלים אלו מ 2 סיבות עיקריות:
- השינויים ששירותי דואר ובראשם Gmail ערכו והוסיפו את חוצץ הקד"מ/Promotions גרמו לפחות פתיחות והקלקות על מיילים (תוכלו ללמוד איך להתמודד עם זה במאמר הבא).
- העומס, העומס, העומס – וזה נכון לכל הערוצים – אנחנו "מפוצצים" בהודעות שיווקיות. האמת שאת זה תמיד ידענו וזה בטח לא אמור לעצור אותנו – אנחנו צריכים תמיד להילחם על המקום שלנו בתודעה של הלקוחות שלנו.
לכל ערוץ יש מאפיינים משלו, ואנחנו נדרשים להתאים את המסרים לכל ערוץ (לדוגמה – SMS צריך להיות קצר עם הנעה לפעולה, לעומת אימייל שיכול להיות ארוך יותר ולנצל את היתרון הויזואלי עם תמונות).
עצם זה שהלקוח שלכם נתן לכם את אישורו להגיע אליו באפליקציה הכי "פרטית" – מחייבת אתכם להתנהל בצורה זהירה ומדודה, ובעיקר – לתת ערך. השתדלו לשלוח תוכן ייחודי, אישי וכזה שנותן "משהו" ללקוחות. לא רק לשכפל את המסרים הכלליים שגם ככה נשלחים בערוצים אחרים. זה החלק שלכם בהסכם הלא כתוב עם הלקוח.
האם שיווק בוואטסאפ הוא אכן מהפכה?
כן!
וואטסאפ היא אפליקציית ההודעות המיידיות הפופולרית בעולם. לא צריך לספר לכם, כמה לנו כמשתמשים פרטיים האפליקצייה הזו היא חלק מהיום יום שלנו.
העתיד מבשר על כך שהשימוש רק יורחב ויתפרש לתחומים נוספים כמו רכישות, דירוג עסקים ועוד – מה שירחיב עוד יותר את מקומה של אפליקציית WhatsApp בקשר בין העסק ללקוחות שלו.
ההכרזה של META, חברת האם של פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם ועוד על האפשרות לשווק באמצעות וואטסאפ – היא תחילת המפיכה שמשנה את כללי המשחק, ואתם צריכים להיות שם – מוקדם ככל האפשר.
מה העסק שלכם יכול לעשות כיום באמצעות WhatsApp:
- שליחת קמפיין WhatsApp לרשימת תפוצה – הקמפיין יכול וצריך להיות אישי ולהכיל הנעה לפעולה
- שילוב WhatsApp במסעות לקוח – דוגמא קטנה ופשוטה – לקוח חדש הצטרף – שלחו לו וואטסאפ של כל אפשרויות יצירת הקשר עם העסק
- התכתבות נציגי שירות לקוחות, תמיכה ומכירות עם לקוחות באמצעות WhatsApp
איך חברת WhatsApp מגנה על המשתמשים שלה ומה המשמעות מבחינתכם?
על מנת לשמור על פרטיות ושימוש נאות (הימנעות מהודעות SPAM), הגדירו בחברת Meta מספר כללים:
- תוכלו לפנות לאנשי קשר בצורה יזומה רק באמצעות תבניות טקסט שאושרו מראש על ידי WhatsApp
- לאלו מבין הלקוחות שלכם שהגיבו בהודעת WhatsApp אל העסק – יש לכם חלון זמנים של 24 שעות בו תוכלו גם לשלוח הודעות "חופשיות" (טקסט חופשי) ללא שימוש בתבניות
בנוסף, יכולים אנשי הקשר של העסק שלכם לחסום את בית העסק בקלות על ידי הקלקה על כפתור "חסימה" / "Block" בכל זמן ואף לדווח על שימוש לרעה.
ממה צריך להיזהר?
גם אם קיימת נטייה לנסות ולזרז תהליכים, לעגל פינות ולמצוא את הפרצות שיאפשרו לעקוף את המדיניות הנוקשה של Meta, אנחנו מאוד ממליצים שלא לעשות כך.
Meta מנטרת את התנהלות החשבון שלכם וכמובן יכולה לחסום אתכם בקלות ובמהירות.
מעבר לכך – מערכת היחסים שלכם עם הלקוחות אליהם אתם שולחים את המסרים חשובה לא פחות. תגובות הלקוחות שלכם משפיעים ישירות על חשבונכם:
- ככל שהמסרים שלכם ייקראו יותר, ויזכו להקלקות ותגובות – תוכלו להגדיל את קצב הדיוור ובאופן כללי חשבונכם ידורג גבוה
- אם יותר ויותר לקוחות יקליקו על "חסום" (Block) – קהל הלקוחות שלכם ילך וייקטן וכך דירוג חשבונכם
איך עושים את זה? כמה זמן לוקח עד שאפשר להתחיל לדוור?
כדי לשלוח הודעות וואטסאפ, יש תהליך מסודר שחלקו מתבצע מול חברת Meta וכולל מספר שלבים:
- חשבון שליחה עסקי (Facebook Business Manager ) מאושר
- רכישת מספר וירטואלי וחבילת הודעות וואטסאפ
- יצירת ואישור תבניות שליחה מול Meta
איך אפשר לשלב את ערוץ ה WhatsApp בשליחת קמפיין, יצירת מסע לקוח והתכתבות